باید ها و نباید های مصرف عسل در بارداری

مصرف عسل در بارداری

مصرف عسل در دوران بارداری یکی از پر چالش ترین موضوعات پیرامون عسل طبیعی است. عسل در بارداری حکم یک معجون شفابخش را برای شما خواهد داشت عسل ماده ای شیرین، شفاف و خوشبو است و تمام این خصوصیات خود را از گرده گل ها کسب نموده است. عسل طبعی گرم دارد و هیچگاه مانند قندهای مصنوعی باعث آسیب به بدن نمی شود. این خوراکی مغذی در درمان بسیاری بیماری ها کمک کننده است و به همین علت توصیه می شود بانوان باردار از عسل طبیعی در دوران بارداری استفاده کنند. با این حال طبیعی بودن عسل و تعادل در مصرف عسل طبیعی دو نکته مهم برای مصرف عسل در دوران بارداری است.شاید شما هم شنیده باشید که خوردن عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است. این موضوع به دلیل وجود بعضی باکتری های طبیعی در عسل است. اگر می خواهید در مورد خوردن عسل در حاملگی اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما این مطلب می تواند کمک کننده خوبی برای شما باشد.

آیا خوردن عسل در بارداری سلامت جنین را به خطر می اندازد؟

نکته بسیار مهم در تهیه و مصرف تمامی محصولات گیاهی در دوران بارداری، پیدا کردن نوع کاملا خالص و اصل آن است. این موضوع در مورد عسل نیز صدق می کند. به این ترتیب سعی کنید تا عسل 100 درصد طبیعی و بدون پادزیست را برای دوران بارداری خود فراهم کنید..

بر اساس نظر پزشکان و متخصصان خوردن عسل در بارداری نه تنها هیچ گونه عوارضی بر سلامت جنین ندارد، بلکه با افزایش سطح سلامت و ایمنی بدن مادر به پیشرفت بهتر روند بارداری و پرورش جنین سالم تر کمک خواهد کرد.

نکاتی برای انتخاب عسل

1. اگر عسل از نوع مرغوب باشد، مصرف آن مشکلی ندارد، حتی در مادران باردار.

2. مطمئن شوید که عسل بدون پاد زیست باشد.

3. در ابتدای بارداری تا ماه پنجم عسل گون گزنگبین با توجه به طبع بسیار گرم و دارا بودن املاح معدنی به خصوص سلنیوم توصیه می شود و در نیمه ی دوم بارداری عسل بهارنارنج و کنار به علت اینکه طبع معتدل یا خنک دارد و دارای املاح معدنی به خصوص آهن و ویتامین گروه ب است به تقویت جنین و جلوگیری از زردی در نوزاد جلوگیری می کند، توصیه می‌شود.

4. به مادر باردار توصیه می شود که پس از بارداری از عسل شیر افزا مثل عسل چایش ( بر پایه ی گشنیز ) و عسل شوید برای افزایش املاح معدنی و افزایش شیر مادر استفاده کند.

5. عسل ارگانیک و تک گل مورد اطمینان را انتخاب کنید.

6. در مورد میزان عسل مصرفی خود با پزشک خود مشورت کنید.

نکات ایمنی یا منع مصرف : استفاده از عسل بانوان ( با پایه ی رازیانه ) برای مادر باردار به خصوص در ماه های اول بارداری توصیه نمی‌گرد .

آیا خوردن عسل در دوران بارداری بی ضرر است ؟

دوران بارداری به دلیل اهمیت ویژه‌ای که دارد باید و نبایدهای زیادی را به سبک زندگی زنان باردار تحمیل می‌کند، به زنان باردار اغلب توصیه می‌شود که تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و با مصرف خوراکی‌های مغذی به رشد و سلامت جنین خود کمک کنند. مصرف عسل خالص در دوران بارداری بی‌ضرر است به شرط آنکه در خوردن آن زیاده‌روی نشود. مصرف عسل در دوران بارداری، نباید روزانه بیشتر از 3 الی 5قاشق غذاخوری باشد.

خانم دکتر کلودیا بوید بارت متخصص تغذیه ، در جواب سوال تاثیرات عسل در بارداری می گوید : خوردن عسل در دوران بارداری در حد متعادل بی خطر است خوردن عسل در دوران بارداری به شما یا فرزند داخل رحم شما آسیبی نمی رساند. این به این دلیل است که معده بزرگسال شما می‌تواند با باکتری‌های موجود در عسل که گاهی اوقات نوزادان را به بیماری نادری به نام بوتولیسم مبتلا می‌کند، کنترل کند. حتی اگر باکتری‌ها بتوانند از معده شما عبور کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که بعید است که از طریق جفت به جنین شما در رحم منتقل شود. از نظر تغذیه ای، عسل می تواند به عنوان یک جایگزین خوشمزه و کمی سالم تر برای شکر باشد.در این میان، عسل دارای خواص بسیاری است که به عنوان ماده غذایی ارزشمندی که باید به تغذیه دوران بارداری اضافه شود، شناخته شده است.

خوردن عسل در بارداری چه مضرات و فوایدی دارد؟

فواید مصرف عسل در بارداری :

این ماده یکی از منابع غنی برای تامین قند مورد نیاز بدن است؛ چرا که عسل طبیعی سرشار از گلوکز و فروکتوز است. همچنین عسل سرشار از کلسیم، روی، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های A,B1,B2,B3,B5,C  است. تمامی این ویژگی ها باعث می شود تا یک بانوی باردار از عسل برای تامین مواد مورد نیاز بدن و حتی درمان برخی بیماری های زمان بارداری استفاده کند.

1.تقویت سیستم ایمنی بدن

عسل به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی قوی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در درمان بسیاری از زخم ها، سوختگی های پوستی و حتی مصرف مستقیم بر روی بعضی آسیب دیدگی های پوستی، مورد استفاده قرار می گیرد. شستشوی دهان با مخلوط عسل و آب در درمان زخم های دهانی و آفت ها بسیار کارساز است. این یعنی می توان به جای استفاده از مواد شیمیایی که در دوران بارداری ریسک بالایی برای مادر و کودک دارند، از عسل طبیعی برای رفع مشکلات بیان شده استفاده کرد.

2.درمان مشکلات گوارشی در دوران بارداری

عسل در درمان زخم معده با اثر کاهش رشد باکتری هلیکو باکترپیلوری و همچنین زخم اثنی عشر بسیار موثر است. همچنین عسل می تواند، دستگاه گوارش و مخصوصا معده را تقویت نماید. علاوه بر این، ابتلا به یبوست در دوران بارداری ممکن است بسیار رایج باشد. عسل می تواند در این زمینه نیز برای بانوان باردار مفید و کاربردی باشد.

در ماه های آخر بارداری هم به دلیل بزرگ شدن جنین و فشاری که از طرف او به معده و دیافراگم وارد می شود مادران باردار دچار سوزش معده، درد و حتی کم اشتهایی می شوند، توصیه می شود در این مدت از عسل استفاده نمایند چون هم معده را تقویت می نماید و هم اشتها آور است.

3.کاهش آلرژی

به تجربه ثابت شده است که مصرف مداوم عسل، در کاهش علائم آلرژی فصلی و دائمی موثر است. در دوران حاملگی تا زمان زایمان مصرف عسل کمک می کند تا آلرژی های بدن شما کنترل شود. البته توجه داشته باشید که درصد بسیار کمی از افراد به خود عسل آلرژی دارند، این افراد باید از مصرف عسل طبیعی در دوران بارداری خودداری کنند. برای دیگر افراد، عسل می تواند معجونی برای رفع آلرژی های فصلی یا دیگر آلرژی ها باشد.

4.درمان سرماخوردگی در زنان باردار

خاصیت ضد ویروسی عسل باعث می شود تا به عنوان یک پیشنهاد عالی در زمان سرماخوردگی و یا حتی ابتلا به سایر ویروس ها مورد مصرف باشد. عسل با خاصیت ضد آلرژیک خود هم از افزایش سرفه ها جلوگیری کرده و حتی کاهش دهنده بسیار قوی آن ها است و باعث آرامش التهاب گلو و کاهش گلودرد می شود.  ترکیب ویتامین ث طبیعی و عسل به زنان باردار کمک می‌کند تا از مشکلات سرماخوردگی و یا سرفه‌های شدید خلاص شوند. علاوه بر این، ناراحتی ناشی از گلودرد و گرفتگی بینی با کمک یک فنجان چای و لیمو که با عسل شیرین شده باشد می‌تواند بهبود یابد از طرفی بهتر است که در این بیماری عسل با آبلیمو و مقداری زنجبیل یا دارچین استفاده شود تا خاصیت دو چندان داشته باشد. یک لیوان شیر ولرم به همراه یک قاشق عسل با 10 عدد بادام رنده شده هم سیستم ایمنی را تقویت می کند و هم ضعف عمومی ناشی از بیماری را کاهش می دهد.در دوران بارداری که بسیاری از مواد شیمیایی منع مصرف دارند، عسل داروی خوبی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. به ویژه در شرایط فعلی و در دورانی که بشر با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کند، مصرف عسل طبیعی می تواند به عنوان پیشگیری خوبی برای بانوان باردار به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا محسوب شود.

5.آرامش اعصاب در دوران حاملگی

داروهای بسیاری برای آرامش اعصاب و داشتن خواب راحت شبانه توصیه می شود. اما خوردن عسل به همراه یک لیوان شیر ولرم برای آرامش و تمدد اعصاب یک پیشنهاد فوق العاده است. یکی از مهمترین دلایلی که توصیه می شود خوردن عسل در دوران بارداری را به عنوان یک رویه دنبال کنید، آرامش اعصاب، کاهش استرس و دور کردن اضطراب از بدن است که هم برای مادر و هم برای جنین و نوزاد اثرات مخرب دارد.

6.تقویت لثه ها

اگر شما هم جز افرادی هستید که از لثه های ضعیف برخوردارید، توصیه می شود از مخلوط سرکه و عسل برای شستشوی دهان و غرغره استفاده کنید. این کار باعث بر طرف شدن جرم دندان ها هم می شود. همانطور که می دانید یکی از مهمترین مشکلات و معضلات در دوران بارداری این است که دندانپزشکان هیچ اقدامی بر روی دندان ها و حتی بهبود مشکلات لثه شما نمی توانند انجام دهند. چه بهتر که با استفاده از مواد طبیعی همچون عسل طبیعی به تقویت لثه ها و برطرف کردن مشکلات دهان و دندان بپردازید.

7.بهبود سلامت پوست سر

طبیعت ضد باکتری عسل نه تنها گلو درد را درمان می کند، بلکه به طور موثر در از بین بردن شوره سر و خارش پوستی موثر است. عسل را در آب گرم رقیق کنید و با توجه به شرایط مو، روی پوست سر استفاده کنید.

سه ماهه سوم بارداری یک زمان دشوار است؛ زیرا بیشتر زنان در معرض سوزش سر دل هستند. رحم رشد می کند این باعث می شود که فشار روی معده و روده ایجاد شود. داشتن یک لیوان شیر گرم با یک قاشق غذاخوری عسل کمک می کند تا ناراحتی را تسکین دهد.

8.دیگر فواید مصرف عسل در بارداری

امروزه بر اساس تحقیقات انجام شده پزشکان دریافته اند که عسل در ماه های اول بارداری، به بهبود برخی علایم آزار دهنده بارداری مثل تهوع صبحگاهی کمک کرده و همچنین برای تقویت بدن آن ها بسیار مفید است. همچنین گفته می شود مصرف منظم و بر اساس دستور پزشک، می تواند درمان کننده کم خونی مادران باشد.

این خوراکی مفید ضمن اینکه موجب تقویت جنین می شود، در زایمان آسانتر به مادر هم کمک می کند. در نهایت برای تقویت بدن در دوران شیردهی هم بسیار مفید است.

لبنیات یکی از منابع غنی کلسیم است و از آنجائیکه بدن زنان باردار به نسبت به مقدار بیشتری کلسیم نیاز دارد، پس موظف به مصرف مقدار زیاد تری از لبنیات هستند. اما طبع این مواد غذایی سرد بوده و می تواند اختلالاتی را ایجاد نماید از این خاطر مصرف لبنیات با عسل و خرما توصیه می شود. همین طور توصیه می شود عسل را با شیره انگور میل نمایند تا از یبوست در دوران بارداری جلوگیری شود. بطور معمول، دوران بارداری با حالت تهوع، سوزش سرسینه و گاهی سرماخوردگی و گرفتگی بینی همراه است. زنان باردار می‌توانند به کمک تاثیرات مثبت عسل تمام این دردها را بهبود ببخشند.مصرف عسل در دوران بارداری می‌تواند در رفع سوزش سر سینه موثر باشد. به این منظور می‌توان یک لیوان شیر داغ با یک قاشق مرباخوری عسل خالص ترکیب کرد و از آن به عنوان بهترین درمان برای این احساس ناخوشایند استفاده کرد. این معجون باید شب و قبل از خواب مصرف شود.معجون عسل و زنجبیل این قابلیت را دارد که به تهوع صبحگاهی زنان باردار پایان دهد.

9.تعذیه نوزاد

لازم است تا زنان باردار، به نوزادان خود مواد مغذی گوناگونی برسانند تا از رشد صحیح آن‌ها مطمئن باشند. عسل منبع خوبی برای تامین مواد معدنی، ویتامین‌ها و انرژی است که زنان باردار در دوران بارداری نیاز دارند. طبق نظر کارشناسان، زنان باردار باید از خوردن قندهای مصنوعی نظیر ساخارین بطور جدی اجتناب کنند و عسل و خرما بهترین مواد قندی سالم قابل استفاده در دوران بارداری محسوب می‌شوند.

در دوران بارداری، باید سیستم ایمنی زنان تقویت شود تا بتوانند در برابر هرگونه عامل ایجاد کننده بیماری مقابله کنند. زیرا هر عارضه‌ای ممکن است تاثیر منفی بر روی جنین داشته باشد. آنتی اکسیدان‌ها و خاصیت ضد باکتریایی عسل به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها کمک قابل توجهی می‌کند.

مضرات استفاده از عسل در دوران بارداری

مزایای عسل زیاد است و شما ممکن است وسوسه مصرف آن به طور منظم باشد . اما مصرف هر ماده ی غذایی خارج از اعتدال و بیش از اندازه مضر است و زنان باردار نیز باید در مصرف عسل اعتدال را رعایت کرده و حتما از عسل طبیعی استفاده کنند . و مصرف خارج از اعتدال عسل عوارض زیر را به دنبال دارد :

حساسیت انسولین را تشدید می‌کند :

عسل قند خون را بالا برده و مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد، زیرا مصرف روزانه بیش از ۲۵ گرم فروکتوز در دوران بارداری مضر است.

سبب گرفتگی عضلات معده می‌شود :

عسل می تواند سبب گرفتگی معده، اسهال، یبوست و نفخ می‌شود. زیاده روی در مصرف عسل، بدن را اسیدی کرده و بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. و در نتیجه سبب کند شدن عمل هضم می‌گردد

بر سلامت دندان ها موثر است :

میزان بالای قند در عسل باعث ایجاد حفره (کرم خوردگی) و پوسیدگی دندان می‌شود.

اضافه وزن:

کالری موجود در عسل سبب اضافه وزن می‌شود.

افزایش وزن:

کالری غنی موجود در عسل، باعث اضافه وزن می شود

همچنین به علت قند بالای داخل عسل توصیه می شود در کسانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند یا با احتیاط مصرف شود و یا مصرف آن را کاملا متوقف کنند. عسل با بالا بردن سطح قند خون، مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. .

خواص تغذیه ای عسل

عسل مخزن مواد مغذی است که در جدول ذیل نشان داده می‌شود. یک فنجان (۳۳۳گرم) عسل حاوی کالری و مواد مغذی زیر است:

مواد مغذیمقدار موجود در هر فنجان
کالری1031 کیلو کالری
کربوهیدرات279 گرم
فیبر غذایی1 گرم
قند278 گرم
پروتیین1 گرم
ویتامین  B61/0 میلی گرم
ویتامین  C1/7  میلی گرم
ریبوفلاوین1/0 میلی گرم
فولات8/6 میکروگرم
آهن4/1 میلی گرم
کلسیم3/20 میلی گرم
پتاسیم176 میلی گرم
فسفر6/13 میلی گرم
منیزیم8/6 میلی گرم
روی7/0 میلی گرم
منگنز3/0 میلی گرم
سدیم6/13 میلی گرم
مس1/0 میلی گرم
فلوراید7/23 میکروگرم
سلنیوم7/2 میکروگرم

خوردن چه مقدارعسل در حین بارداری مجاز است؟

سه تا پنج قاشق غذاخوری (۱۸۰ تا ۲۰۰ کالری) عسل در روز بی خطراست؛ زیرا یک قاشق غذاخوری حاوی حدود 60 کالری است . و کالری دریافتی از قند های ساده نباید از 10 درصد کل کالری مورد نیاز در دوران بارداری ینی 2400 کالری در روز باشد .

تاثیرات مصرف عسل در هنگام بارداری بر جنین :

عسل حاوی ترکیبات قندی مختف مثل : فروکتوز ، گلوگز ، دکسترین ، ساکارز است و شامل 2.3 درصد پروتئین است .

خوردن عسل به زنان باردار توصیه می‌شود، زیرا دارای قند، آهن، پتاسیم، کلسیم، منگنز، سدیم و فسفر است و باعث سلامت جنین می شود .

خوردن عسل برای وزن گیری سریع جنین نیز می‌تواند بسیار مفید باشدن آن را در گروه کربوهیدرات‌های مفید نیز قرار دارد ..

 

نتیجه گیری :

در نتیجه ی تحقیقات انجام شده درباره ی مصرف عسل در بارداری : مصرف عسل در بارداری نه تنها ضرری ندارد بلکه دارای ارزش غذ ایی برای مادر و جنین است  و دارای فواید بسیار زیادی بر سلامت مادر  باردار است و از بسیاری از بیماری ها و مشکلات دوران بارداری جلوگیری می کند .

منابع :

www.babycenter.com

www.niniplus.com

www.asalna.com

www.iStock.com

www.verywellfamily.com

www.ahoota.com

مقاله ی توضیات عسل در بارداری دکتر کلودیا بوید بارت متخصص تغذیه (منابع مقاله :)Is it safe to eat honey during pregnancy/ By Claudia boyd –barrett –Medically reviwed by Erin hinga M.S.R.D registered dietitian .

http://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/sugar/added-suger(accessed june2021 )

http://www.cdc.gov/botolism/index.html(accessedjune2021)

http://kidshealth.org/en/parents/botolism.htm(accessedjune2021)

http://clevelandclinic.org/the benefits-of-honey -how to incorporate – it –into-your – diet / (accessedjune2021)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code